Grote opkomst eerste lezing lector Edith Hooge

‘Ik ben verrast door het niveau van de vragen die jullie vanavond gesteld hebben.’ Dat zei lector Corporate Governance, Edith Hooge, gisteravond in de Waalse kerk in Breda. Zij hield daar een lezing over Corporate Governance wat zoveel betekent als ‘deugdelijk en transparant’ ondernemen.

Het is een ‘spannende avond’ voor Hooge, ze houdt haar maidenspeech, haar eerste publieke optreden voor Avans Hogeschool. Hooge is sinds 1 oktober als lector Corparate Governance verbonden aan de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) in Breda en de Academie voor Management en Bestuur (AMB) in ’s Hertogenbosch. De lezing ging vooral over wat Corporate Governance met betrekking tot het midden- en kleinbedrijf, maatschappelijke ondernemingen en lokale overheden kan betekenen. Voor beursgenoteerde bedrijven bestaan er al verschillende zelfreguleringmethoden, zoals de code Tabaksblat, destijds samengesteld door commissie Tabaksblat. Hooge pleit ervoor om ook binnen het MKB codes op te stellen om bedrijven transparanter te maken. Dit onderwerp staat voor niet-beursgenoteerde bedrijven nog in de kinderschoenen.

De opkomst was gisteren groot: ruim honderd studenten. Van Beek en medeorganisator Jan van Dijk van Witlox/vcs zijn enthousiast over deze opkomst. ‘Bij de vorige lezing waren er rond de 60 studenten, nu zitten we op 110.’ Van Beek denkt dat dit komt door een betere promotie en doordat Edith Hooge als lector veel uitstraling heeft.

Na de pauze werden pittige vragen gesteld. Hooge deed zichtbaar haar best overal een zo correct mogelijk antwoord op te geven. Vijf studenten zijn met hun vraag genomineerd voor de beste vraag. Samen met de tien winnaars van de andere twee lezingen die AAFM als samen met Witlox/vcs hield, dingen ze mee naar een prijs. Wat is nog niet bekend. ‘Waarschijnlijk wordt het een reis’, aldus Jan van Dijk van Witlox.

De lezing gisteren was de tweede van een driedelige lezingcyclus en wordt georganiseerd door de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) in Breda, in samenwerking met het Bredase accountants- en belastingadviesorganisatie Witlox/ vcs. De volgende vindt plaats op 14 december.[RW]