IB-Groep wil duidelijkheid over bijbaan-eis EU-studenten

Studenten die uit EU-landen komen, moeten van de IB-Groep nog altijd 32 uur per maand werken om in aanmerking te komen voor studiefinanciering. Tot woede van studentenbond ISO, omdat de beurzenverstrekker daarmee een uitspraak van een Alkmaarse rechter zou negeren. Binnenkort dient een door de IB-Groep aangevraagd hoger beroep.

De 32-uren-eis is in het leven geroepen omdat vrije vestiging binnen de EU alleen geldt voor werknemers. Om in aanmerking te komen voor regelingen als een studiebeurs, heeft een EU-student dus een bijbaan nodig. Aan het einde van het jaar controleert de IB-Groep of ook daadwerkelijk aan de eis is voldaan. Zo niet, dan moet een student de volledige studiefinanciering van dat jaar terugbetalen. ‘Maar omdat studenten vaak geen vast werk hebben, gaan we niet moeilijk doen als er een maand werk tussenuit valt. Alleen de mensen die in het geheel niet aan de norm voldoen, moeten hun beurs terugbetalen’, aldus een woordvoerster.

Maar volgens het ISO is de IB-Groep helemaal niet zo mild. Voorzitter Madelein Hofmijster: ‘Er worden mensen gedupeerd die toevallig twee maanden niet aan hun uren komen. En het gaat hier niet om vijf kwartjes, maar om de hele beurs. Dat is niet niks. Heel veel studenten weten niet waar ze aan toe zijn. Terwijl de rechtbank in Alkmaar juist zegt dat dit uit den boze is.’

De IB-Groep wijst er echter op dat het hier een individueel geval betreft. ‘En we houden ons voor die student aan de uitspraak. Maar de rechtbank in Den Bosch vindt de eis juist heel redelijk. Vandaar dat we naar de Centrale Raad van Beroep stappen voor een definitieve uitspraak waarop we ons kunnen richten.’ In Nederland geldt de regel voor 880 studenten. (TdO)