Inholland erkent problemen

Inholland-collegevoorzitter Jos Elbers geeft in een artikel in huisorgaan Indruk toe dat zijn instelling nog met aanzienlijke problemen kampt.
Ten overstaan van een groep kritische studenten zegt de veelbesproken bestuurder niet weg te zullen lopen voor de eindverantwoordelijkheid. ‘Als ik de cijfers niet in de goede richting kan ombuigen, heb ik een groot probleem.’

Ook het personeel van de hogeschool heeft zich kritisch over de koers van de hogeschool uitgelaten. Er wordt veel geklaagd over de gebrekkige communicatie en de hoge werkdruk bij Inholland. Elbers wijst erop dat er de afgelopen tijd op grote schaal gereorganiseerd moest worden. ‘Er was niet alleen een fusie van vijf hogescholen met verschillende culturen, ook het bachelor-mastersysteem en het major-minorsysteem zijn ingevoerd. Daarnaast vond er een structuurverandering plaats waarbij mensen ontslagen zijn. Dat zijn veel veranderingen in één keer, maar het kon niet anders.’ Hij verwacht dat zijn instelling in de nabije toekomst tot de top van het hbo behoort.

In de onlangs verschenen Keuzegids Hoger Onderwijs staan de Inholland-vestigingen Rotterdam, Diemen en Haarlem onderin de hogescholenranking. Alkmaar en Delft bevinden zich in de middenmoot. (TdO/HOP)