Kunstacademie Den Bosch blijft zitten, maar wordt wel kleiner

De kunstacademie in Den Bosch blijft gevestigd in de huidige locatie aan de Onderwijsboulevard, maar wordt wel kleiner. Een gedeelte van het pand en de grond erachter worden verkocht.

Dat plan presenteerde locatiemanager Piet Fioole gisteren naar aanleiding van vragen tijdens de vergadering van de academieraad.

Wat er overblijft van het pand, wordt verbouwd. Het te verkopen gedeelte (aan de achterkant) en de grond kunnen gebruikt worden voor nieuwbouw. Met de gemeente overlegt de academie of het mogelijk is er een culturele instelling te vestigen.
Al jaren is er discussie over de huisvesting van de kunstacademie. Lang werd gedacht aan nieuwbouw, maar dat bleek te duur. Omdat de uitstraling van het huidige pand en de locatie goed zijn, is besloten te ‘blijven zitten’. Het gebouw moet wel kleiner, omdat nu te weinig studenten gebruik maken van te veel ruimte. ‘Ook als er nieuwbouw was gekomen, was die de helft minder groot geworden dan de huidige academie’, legt Fioole uit.
De locatiemanager verwacht dat half januari de invulling van de plannen bekend zijn. Als alles volgens planning verloopt, kunnen de bouwvakkers over twee jaar beginnen met hun werk.

‘Er gaat dus een stuk van de academie af?’, reageerde student Tim Timmermans gisteren tijdens de vergadering. Fioole: ‘Dat klopt. Een deel van de achterbouw zullen we moeten opgeven, van de keramiek- tot en met de metaalwerkplaatsen. Die komen natuurlijk elders terug.’ Volgens de locatiemanager is dit offer logisch. ‘Je zult moeten toegeven dat we nu niet erg efficiënt met de ruimte omgaan.’
Vanuit de student-leden van de academieraad kwam ook de vraag of er tot de verbouwing nog wel wat gedaan wordt aan klimaatbeheersing in het gebouw. ‘In de zomer is het stikheet en in de winter moet je extra truien aan doen’, merkte de Bossche studente Ayalies Korenberg op. Fioole vertelt dat dit probleem al speelt sinds de academie in dit gebouw zit. De stookkosten zouden al enorm zijn. Als ingrepen niet veel geld kosten, wil hij ze wel doorvoeren. Hij stelt voor om grote ventilators aan de plafonds te hangen om de luchtcirculatie te verbeteren.

Frans van Kalmthout van de Raad van Bestuur komt donderdag om
12.45 uur uitleg geven over de plannen aan personeel en studenten van de Bossche kunstacademie. (PM)