Legionella op Amsterdamse studentenboot

Tijdens een routinecontrole op de studentenboot Rochdale One in Amsterdam is een verhoogde concentratie legionella geconstateerd. De bacteriën zijn gevonden in de waterinstallatie van de boot, die onlangs is afgemeerd in stadsdeel Westerpark.
De bewoners, onder wie veel Thaise studenten, zijn door de beheerder met een brief op de hoogte gesteld, maar hoeven niet uit te wijken. Wel moeten zij minimaal drie weken gebruikmaken van nooddouches op de wal. Om te voorkomen dat de studenten toch hun eigen douche gebruiken zijn de doucheslangen verwijderd. ‘Wij hebben daartoe uw hut moeten betreden buiten uw aanwezigheid, waarvoor onze excuses’, meldt de brief van Stichting DUWO.
De beheerder gaat snel alle leidingen reinigen. Dat duurt enkele dagen, maar de douches mogen pas worden vrijgeven nadat proeven hebben aangetoond dat de waterinstallatie legionellavrij is. Zo’n proef vergt ongeveer twee weken.
Ter geruststelling benadrukt de brief dat de legionellabacterie in verreweg de meeste gevallen niet schadelijk is voor de gezondheid. Mensen met een ernstige immuunstoornis, astmapatiënten, zware rokers, diabetespatiënten en alcoholisten lopen een iets grotere kans op de ziekte. (OvB/HOP)