Lezingen en debat over de islam en vrijheid van meningsuiting

De islam en de vrijheid van meningsuiting staan centraal tijdens een bijeenkomst vrijdagmiddag aan Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch.

De bijeenkomst is georganiseerd door Chadia El Yaibadri, tweedejaars student HBO-Rechten in Den Bosch, in samenwerking met de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap Nederland. Na een voordracht uit de Koran volgen enkele korte lezingen van vertegenwoordigers van de moslimorganisatie. De onderwerpen zijn: Islam, een religie van vrede of van terrorisme?; vrijheid van meningsuiting en scheiding tussen kerk en staat.

Daarna is er een uur ingeruimd voor vragen en debat. Mogelijk dat ook de Imam van de Mobarak Moskee in Den Haag de bijeenkomst bezoekt. De lezingen en discussie zijn bedoeld voor studenten en medewerkers van de verschillende locaties van Avans Hogeschool. De aanvang is 17.00 uur (lokaal B001), waarna om 19.45 uur informeel wordt nagepraat.

Aanleiding is de moord op filmer en columnist Theo Van Gogh en de reacties daarop. De Ahmadiyya-beweging is een stroming binnen de islam die verdraagzaamheid predikt. ‘Zij willen dat gelovigen en niet-gelovigen in vrede samenleven’, zegt rechtenstudente El Yaibadri. (GR)