Opnieuw kritiek op gebedsruimte HvA

De twee ‘gebedsruimten’ voor moslimstudenten aan de Hogeschool van Amsterdam moeten onmiddellijk sluiten. Dat betoogt mediadocent August Hans den Boef in een felle aanklacht in Het Parool. Het hogeschoolbestuur ziet geen aanleiding het beleid te wijzigen.

Den Boef ageert al jaren tegen de gebedsruimten, die hij principieel in strijd acht met het seculiere karakter van zijn hogeschool. Hij was ‘zeer geschokt’ toen vorige week bleek dat Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, in 2002-2003 kort aan de HvA studeerde. Eerder dit jaar bleek uit een artikel in Trouw dat de ruimten zouden zijn overgenomen door fundamentalisten. Zij zouden het onderwijsklimaat nadelig beïnvloeden. ‘Ze zorgen voor een sombere, drukkende sfeer. Vooral moslimstudenten worden onder druk gezet, bijvoorbeeld om een hoofddoek te dragen’, beweert hij.

Hoewel een woordvoerder van het hogeschoolbestuur laat weten dat er geen reden is de ‘stilteruimtes’ te sluiten, zegt hij de klachten wel serieus te nemen. Daarom is Den Boef uitgenodigd voor een gesprek met het college van bestuur. (OvB/HOP)