Oud-studenten St. Joost winnen eerste prijs op Holland Animation Film Festival

Niek Castricum en Maarten de With, net afgestudeerd aan de Bredase kunstacademie, hebben met hun animatiefilm 529 (Five to Nine) een stipendium van 13.500 euro gewonnen.

Deze prijs werd zondagavond tijdens het Holland Animation Film Festival uitgereikt aan de beste studentenfilm.
De film 529 gaat over een man die op een drastische manier de sleur van zijn leven probeert te doorbreken, maar dat gaat niet al te gemakkelijk. Al zijn pogingen om een einde aan zijn leven te maken, mislukken.
De jury vindt dat de makers op geniale wijze er in zijn geslaagd het publiek te verrassen. Ook de zwarte humor maakt de film tot de beste studentenfilm van 2004.
De winnaars zijn blij verrast met de prijs. ‘We hadden het nooit verwacht. Er waren zoveel goede films bij’, zegt De With. Vooral de handdruk van de Amerikaanse animator Bill Plinton maakte diepe indruk. Wat ze met het geld gaan doen, weten de studenten nog niet. ‘Waarschijnlijk moeten we hem gebruiken voor een vervolgopleiding of stage in het buitenland’, zegt De With. (CB)