P&A opgelucht na goed verlopen bezoek accreditatiecommissie

‘We moeten het eerst in de knip hebben, maar het ging goed’, zegt academiedirecteur Harrie van Beek over het bezoek van de accreditatiecommissie aan de opleiding Personeel & Arbeid in Breda, eind vorige week.

Als voldoende werden onder meer genoemd de kwaliteit en kwantiteit van het personeel, hoewel de docenten wel wat meer praktijkgericht zouden mogen zijn. De samenhang in het curriculum en de toetsing waren in orde. Ook levert de opleiding volgens de accreditatiecommissie studenten af op hbo-niveau.
Aan een aantal punten moet de opleiding nog extra aandacht geven, meenden de commissieleden. Het curriculum is bijvoorbeeld nog te veel gericht op kennis vergaren en te weinig op vaardigheden aanleren. Ook op de communicatie met studenten was kritiek. ‘We vertellen te weinig wat we doen en waarom we het doen. Ook betrekken we onze studenten nog te weinig bij de opleiding’, zegt Van Beek, directeur van de Academie voor Algemeen en Financieel Management, waar P&A onder valt.

P&A heeft de afgelopen maanden hard gewerkt om een aantal zaken te verbeteren. Dat was nodig omdat de opleiding door reorganisaties en bezuinigingen tussen ‘wal en schip was geraakt’, zoals Van Beek het een half jaar geleden verwoordde in Punt.
De veranderingen hadden als gevolg dat de docenten niet echt een team meer vormden en studenten ontevreden waren. In de Keuzegids stond P&A onderaan.
De opleiding kreeg een compliment van de accreditatiecommissie voor het ‘eerlijke rapport’ dat ze had geschreven. ‘Ze erkenden dat wij een moeilijke periode achter de rug hebben en ze vonden dat we de problemen goed hebben aangepakt.’
Volgens Van Beek vormt het personeel van P&A nu een echt team. Hij verzocht de commissie om het gehele team aanwezig te laten zijn bij de terugkoppeling aan het eind van het tweedaagse bezoek van de commissie. Normaal is daar alleen de directie bij aanwezig. ‘En daarna zijn we met z’n allen uit gaan eten.’
Pas bij de schriftelijke terugkoppeling van het accreditatiebezoek is het zeker of P&A ‘geslaagd is voor de test’ en het predikaat ‘geaccrediteerd’ krijgt, wat nodig is om voor overheidsbekostiging in aanmerking te komen. (PM)