Rutte belooft studentenbonden goede inspraakregeling

Staatssecretaris Rutte heeft de studentenbonden op het hart gedrukt dat medezeggenschap voor studenten een centrale plaats krijgt in de nieuwe wet voor het hoger onderwijs. ISO en LSVb hadden de bewindsman om duidelijkheid gevraagd.

De medezeggenschap moet volgens Rutte worden vastgelegd in een korte, heldere passage in de nieuwe wet. ‘Daar hebben we geen tientallen pagina’s voor nodig. Maar het is duidelijk dat we hier knopen over moeten doorhakken.’ Veel details wilde de staatssecretaris niet geven, want eerst moet de evaluatie van de MUB – de huidige medezeggenschapsregeling – worden afgekaart. ‘Maar er moet wel wat gebeuren. Als je verkiezingen houdt voor de medezeggenschapsraden en minder dan twintig procent van de studenten neemt de moeite om te stemmen, dan doen we wat verkeerd.’ (TdO/HOP)