Studenten tobben met geheimen

Studenten hebben meer moeite met het hebben van een geheim dan de rest van de Nederlandse bevolking. Van de mannelijke studenten ervaart 14,7 procent een geheim als belastend, terwijl 11,9 procent van de overige mannen gebukt gaat onder een geheim. Bij de vrouwen ligt deze verhouding op 14,7 procent bij de studenten en 11 procent bij de andere dames.

Deze cijfers komen uit een onderzoek onder 590 studenten van de Universiteit van Tilburg en een groep van 1501 niet-studerende personen naar het onderwerp geheimen. Beide groepen moesten dezelfde vragen over geheimen beantwoorden. Deze bevindingen zijn vergeleken en in percentages verrekend.
Psycholoog Andreas Wismeijer maakte de resultaten gisteren tijdens het Studium Generale symposium ‘Geheimen in het openbaar’ aan de Universiteit Van Tilburg (UvT) bekend.

Uit het onderzoek bleek verder dat 15,7 procent van de mannelijke studenten liever een leugentje vertelt, terwijl de andere mannen (11 procent ) veel minder moeite hebben met het vertellen van de waarheid. Bij de vrouwen ligt dat anders. Daar zijn de studenten (11,8 procent) juist eerlijker ten op zichte van hun andere seksegenoten (14,5 procent). Bij de studerende mannen is er een grotere angst om zich te verspreken (9 procent) dan bij de rest van de mannelijke bevolking (7,9 procent). Bij de vrouwelijke studenten is 10,3 procent bang per ongeluk haar geheim te onthullen tegenover 9,4 procent van de niet-studenten.

Ongeveer hetzelfde percentage studenten als niet-studenten heeft negatieve gevoelens over zichzelf die ze nooit met anderen zouden delen. Bij de mannen ligt de verhouding op 6,7 procent bij de studenten en 6,8 procent van de niet studerende mannen. Voor de vrouwen ligt dit percentage bij beide groepen op 7,1 procent.
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat studenten zonder vaste partner meer geheimen hebben dan studenten met een vaste partner.

Diverse onderzoeken vanaf 1984 tonen aan dat de meeste geheimen over seks gaan. Masturbatie, vreemdgaan, seksuele voorkeuren en – handelingen zijn nog steeds onderwerpen waar niet graag over gesproken wordt. De gemiddelde duur van een geheim is 29 maanden.
Tijdens het onderzoek kregen de twee groepen ook vragen over hun gezondheid. Hieruit blijkt dat mensen die hun geheimen opbiechten minder vaak ziek zijn, minder naar de dokter gaan en beter in hun vel zitten.

Tijdens het symposium spraken ook Privé hoofdredacteur Evert Santegoeds, misdaadauteur René Appel, dominee Sietze van der Veen en advocaat Th. Hiddema. (RW/KvdL)