Studium Generale over geheimen van Tilburgse studenten

De Nederlandse psycholoog Andreas Wismeijer van de Universiteit van Barcelona maakt morgen onderzoeksresultaten bekend over geheimen van Tilburgse studenten. Hij doet dat tijdens een symposium van Studium Generale van de Tilburgse universiteit.

Volgens Wismeijer kunnen geheimen de gezondheid van mensen danig belasten. Dat is ook de ervaring van een van de andere inleiders, dominee Sietze van der Veen, oprichter van een biechtsite op internet. Hij merkt op zijn site dagelijks hoe zwaar het dragen van een geheim voor mensen kan zijn. Dit jaar verschijnt er een boek van zijn hand met de meest ‘schokkende’ biechten die hij binnenkreeg.
Advocaat Theo Hiddema gaat in op het geheim in de rechtspleging. Wat valt onder beroepsgeheim? Wanneer is het verstandig van de verdachte om gebruik te maken van zijn zwijgrecht?
De bekende misdaadauteur René Appel gaat in op de spannende en leuke kanten van geheimen. Hij zal ophelderen hoe schrijvers en ook hijzelf geheimen gebruiken in hun werk.
Evert Santegoeds, hoofdredacteur van het weekblad Privé, behandelt de wijze waarop journalisten bij ‘de bladen’ met geheimen van bekende personen omgaan. (FG)

Symposium ‘Geheimen in het openbaar’, donderdag 4 november, 13.00 – 15.00 uur, Universiteit van Tilburg, zaal YZ 1 UvT, toegang gratis.
Voorzitter: Jacobine Geel, TV-presentatrice NCRV.