Vertrouwenspersonen stuurden brandbrief over werkdruk

Het College van Vertrouwenspersonen van Avans Hogeschool Breda heeft begin dit jaar een brandbrief gestuurd over de extreme werkdruk en onrustgevoelens rond de reorganisatie naar de Raad van Bestuur. Dit staat in het jaarverslag 2003 van het college, dat onlangs verscheen.

Reden voor het versturen van deze brief was dat bij alle vertrouwenspersonen vorig jaar klachten binnenkwamen over de werkdruk en de reorganisatie. De Raad van Bestuur heeft de brandbrief volgens collegevoorzitter Corina van Steenhoven verspreid over de verschillende diensten en faculteiten.

In totaal is het aantal meldingen bij de vertrouwenspersonen vorig afgenomen. De vertrouwenspersonen kregen bij elkaar 34 meldingen binnen. In 2002 waren dat er nog 41 en een jaar eerder 53.
De meeste meldingen, tien, gingen over verbaal geweld. Daarnaast waren er vijf meldingen van seksuele intimidatie, vijf over een arbeidsconflict, vier over pesten, één over seksueel misbruik en één over discriminatie. In de categorie ‘anders’ waren nog acht meldingen waaronder drie meldingen over onenigheid op de afdeling.
Opvallend is dat er bij de kunstacademie in Breda relatief veel meldingen waren: negen. Bij de andere onderdelen waren er tussen de drie en zes meldingen. Een reden hiervoor is niet te geven. ‘Wij hebben dat verder niet onderzocht’, zegt de voorzitter. Omdat het werk van de vertrouwenspersonen strikt vertrouwelijk is, kan zij over de zaken inhoudelijk niks melden.

Het jaarverslag is op 8 november verschenen en wordt de komende periode besproken met de academie- en dienstdirecteuren. ‘Mogelijk komen daar protocollen uit voort waarin staat hoe een academie met veel voorkomende problemen kan omgaan’, zegt Van Steenhoven.

Het College van Vertrouwenspersonen van Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch heeft over 2003 geen jaarverslag. Vanaf januari 2005 komt er voor Avans Hogeschool waarschijnlijk één College van Vertrouwenspersonen. De Raad van Bestuur beslist hier binnenkort over.[PM]