Frans van Gessel als baksteendeskundige in tv-programma

Frans van Gessel, docent bij de Academie voor Bouwkunde & Civiele techniek in Den Bosch, is binnenkort te zien in Verre Verwanten, een nieuw televisieprogramma van Teleac.

In deze serie historische familieprogramma’s, waarin bekende en onbekende Nederlanders een hoofdrol spelen, treedt Van Gessel op als baksteendeskundige. Hij geldt als een expert op het gebied van baksteen. Aan Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch geeft hij materiaalkunde. Voor de hogeschool gaat hij regelmatig naar het buitenland voor baksteencongressen. Daarnaast zit hij in de monumentencommissie van de gemeente Waalwijk.

Onder leiding van Jan Douwe Kroeske, onder meer bekend van tv-programma’s als Jules Unlimited en NOS langs de zijlijn, gaan bekende en onbekende Nederlanders op zoek naar hun eigen familiegeschiedenis. Wie zijn hun voorouders? Wat voor beroep hadden ze en in wat voor tijd leefden zij? En vooral, hoe zag Nederland er toen uit?
In de aflevering waarin Frans van Gessel zit, gaat de speurtocht naar de voorouders van onder andere Annemarie Jorritsma.
De eerste uitzending is op 5 januari op Nederland 1, om 22.40 uur. Het is nog niet bekend in welke uitzending Frans Van Gessel verschijnt. (CB)