‘Jongens en Juffen’ beste scriptie van Avans

‘Genomineerd zijn, is zoiets als een oudejaarslot gekocht hebben. Je weet dat je niet wint, maar toch hoop je op teletekst dat jouw cijferreeks er staat.’ Zo verwoordde Diantha de Vries het winnen van de Avans Scriptieprijs. De afgestudeerde aan de Academie voor Pedagogisch Onderwijs in Breda ontving voor haar scriptie ‘Jongens en Juffen’ vanmiddag een geldbedrag van 1500 euro.
In haar scriptie onderzocht de deeltijdstudente of het voor de ontwikkeling van jongens problematisch is dat er bijna alleen nog maar juffrouwen voor de klas staan. Haar conclusie is dat dit niet het geval is, maar dat er wel rekening met de jongens moet worden gehouden.
De winnende scriptie had volgens de jury een actuele probleemstelling, was maatschappelijk relevant en was ook voor buitenstaanders goed te begrijpen. De winnares kreeg van de jury als tip mee te gaan publiceren in vakbladen, want de scriptie wekte de indruk dat de schrijfster een bekwaam, volwassen persoon is.
De Avans Scriptieprijs (voorheen Toon Hommelprijs) wordt jaarlijks uitgereikt aan de student die de beste afstudeerscriptie van het voorgaande schooljaar heeft geschreven.
De vier andere genomineerden waren: Anke de Regt (Academie voor Gezondheidszorg), Nancy Lee (Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost), Kasper Leijten (Academie voor Algemeen en Financieel Management) en het duo Fatos Akça en Marion Hoogveld (Academie voor Bouw en Management). Voor hen was er een troostprijs van 150 euro.
De nominaties zijn door een jury beoordeeld op onder andere toegankelijkheid, oorspronkelijkheid, samenhang tussen praktijk en theorie en actualiteit. [JD/KvdL]