Minder hbo-opleidingen met studentenstop

Volgend studiejaar geldt voor dertig opleidingen in het hoger beroepsonderwijs een numerus fixus. Vorig jaar waren dat er nog achtendertig. Avans Hogeschool houdt zijn studentenstops bij fysiotherapie en communication & multimedia design.

Voor studies als fysiotherapie, journalistiek en mondhygiëne verandert er niets. Daarvoor moeten de scholieren blijven loten. Wie een acht of hoger heeft, mag studeren waar hij wil. Studenten met lagere cijfers hebben minder kans op toelating.
Bij autotechniek (Hogeschool Rotterdam) en biometrie (Hogeschool Zuyd) is de studentenstop opgeheven. Ook de Rotterdamse opleidingen communicatie & multimedia design en ergotherapie zijn voortaan zonder meer toegankelijk, net als de opleidingen ergotherapie van de Hogeschool Zuyd. Verder zijn integrale veiligheid (Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch), leraar lichamelijke opvoeding (Hanzehogeschool Groningen) en media & entertainment management (Inholland Haarlem) van de lijst verdwenen. De Bossche veiligheidsopleiding had vorig jaar een studentenstop, maar vanwege de beperkte instroom is het daar uiteindelijk niet tot een loting gekomen. Voor de opleiding tot leraar basisonderwijs van de Hogeschool Zeeland hoeft ook niet meer geloot te worden, maar daar staat tegenover dat de katholieke Pabo in Zwolle dit jaar een stop heeft ingevoerd.

Opvallend genoeg is het aantal fixusopleidingen aan de universiteit juist toegenomen. Vooral de studies psychologie en criminologie zorgden daar voor een toename. (BB/HOP, FG)