Nieuwe leerroute Mechatronica start vervroegd

De start van de leerroute mechatronica van de Academie voor Technologie en Management in Breda is vervroegd naar september 2005. Volgens voorlichter Astrid Damen zit het beroepenveld te springen om studenten die in deze richting zijn afgestudeerd.

Mechatronica is een nieuw studietraject waarin werktuigbouwkunde, elektrotechniek en ict worden gecombineerd. Mechatronica wordt bijvoorbeeld toegepast in de bewegende attracties van de Efteling, zoals de Python.
In de oorspronkelijke opzet zou de leerroute mechatronica pas over drie jaar beginnen, als aansluiting op het mbo-traject mechatronica, dat dit jaar is gestart.
Volgend schooljaar biedt Avans Hogeschool de niet-verkorte leerroute Mechatronica alvast aan havisten en vwo’ers aan, juist omdat de eerste studenten die net aan het mbo-traject zijn begonnen, pas over drie jaar afstuderen. De academie start september 2006 met de verkorte leerroute.
Volgens Damen is er veel belangstelling voor mechatroncia. ‘Er waren voor het mbo-traject in korte tijd veel aanmeldingen voor en tijdens onze open dag was ook veel interesse in deze nieuwe richting. Er zit muziek in, zou je kunnen zeggen.’
In het project ‘Mechatronica in Midden-Brabant’ werkt de Academie voor Technologie en Management in Breda samen met ROC Midden-Brabant uit Tilburg, het bedrijfsleven en het Midden-Brabant College uit Tilburg. Zo willen de partijen de doorstroming in de beroepskolom vmbo-mbo-hbo stimuleren.
Het project kreeg in september een prijs van 55.000 euro tijdens de Metopia Awards 2004-2005. Die prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan innoverende projecten in het onderwijs. (PM)