Prijs voor ontwerp mobiel wonen

Niet met de auto, maar met de woning naar het werk. Met deze oplosing voor het mobiliteitsprobleem won Bas van den Ham, oud-student aan de Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek in Den Bosch, de eerste prijs bij Woodchallenge 2004.

Woodchallenge is de studentenprijsvraag die jaarlijks wordt uitgeschreven door de Vereniging van Nederlandse Houtondernemingen. Van den Ham ontving een trofee en duizend euro.
Voor zijn afstuderen aan de Technische Universiteit Eindhoven ontwierp hij een mobiele en milieuvriendelijke woning: Mobile Ecological Home. Een van hout gemaakt huis op een oplegger. De Mobecohomes zijn zelfvoorzienend in afvoer, energie en warmte zodat de omgeving niet hoeft te worden doorploegd voor riolering-, elektra- en gasstelsels. Regenwater wordt drinkbaar gemaakt, afvalwater wordt geschikt gemaakt voor huishoudelijk gebruik, afval wordt gecomposteerd en er zijn waterbesparende kranen. Zonlicht zorgt voor energie en wind voor koeling.
Mobiel wonen is volgens Van den Ham minder vreemd dan het lijkt, ‘gelet op het verleden, de ark van Noach, de ontdekkingsreizigers in Afrika, de trek naar het westen en het kamperen’, zo is in Het Houtblad van december te lezen. ‘Hoe snel worden woningen tegenwoordig niet gesloopt, tot schade van maatschappij en milieu?’
In de visie van Van den Ham is de hedendaagse bouwtechniek over twintig jaar uitgestorven. Natuurlijke bouwstoffen zijn dan schaars. Duurzaam geproduceerd hout heeft steenachtige materialen vervangen. Daarnaast zijn de schadelijke uitlaatgassen van woon- en werkverkeer sterk gereduceerd. Als oplossing van het mobiliteitsprobleem gaan velen niet langer met de auto maar met de woning naar het werk. [CB]