Studenten bouwen proefopstelling energiebesparende warmtepomp

Een proefopstelling voor een warmtepomp, die veel energie bespaart. Hilco van de Bogaart en Dennis van Erp, vierdejaarsstudenten Werktuigbouwkunde in Den Bosch, bouwen hieraan.

Toekomstige studenten kunnen met dit apparaat proefmetingen en rendementsberekeningen van energie maken.
De warmtepomp is een apparaat dat energie levert voor de centrale verwarming en koelinstallaties. Er zijn slechts enkele bedrijven die de warmtepomp al bezitten. Ze worden vooral gebruikt in grote panden, maar in de toekomst wordt een kleinere versie gemaakt die in huizen geplaatst worden. De installatie is innovatief, omdat er honderd procent energie wordt ingestopt, terwijl er honderdveertig procent wordt uitgehaald. Niet alleen gas, maar ook grondwater wordt omgezet in energie.
Nadat er energie aan onttrokken is, gaat het water afgekoeld een ondergrondse koudwaterbel in. Het koude water wordt in de zomer gebruikt als verkoeling. Zomers wordt overtollige warmte opgeslagen in een warmwaterbel die in de winter gebruikt wordt voor verwarming.

Het initiatief komt van de opleiding Werktuigbouwkunde in Den Bosch. Energiebesparende warmtepompen gaan in de toekomst oude cv-ketels vervangen. Ook de hogeschool maakt deze overstap. De opleiding vindt het belangrijk om studenten op de hoogte te houden van moderne ontwikkelingen.
Hilco en Dennis kozen ervoor om aan het project mee te werken, omdat ze geïnteresseerd zijn in energiebesparing. Dennis: ‘Naast onze persoonlijke interesse is het project ook interessant, omdat we de theorie en praktijk in één project doen.’
De studenten mochten zelf de warmtepomp kiezen die ze voor hun project wilde gebruiken. Na veel gezoek op internet en presentaties van leveranciers, kozen ze voor een warmtepomp van elfduizend euro. In totaal hebben de studenten tien weken om het project te voltooien. Het project staat los van de ‘thermoakoestische’ waterpomp van waar het Lectoraat Industriële Automatisering mee gaat werken. Het schaalmodel van deze pomp wordt eind volgend jaar in de hogeschool gebouwd. (OvS)