Camiel van Winkel lector bij kunstacademie

Kunstcriticus en essayist Camiel van Winkel is per 1 februari aangesteld als lector bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St Joost.

Het lectoraat onderzoekt ‘de veranderende culturele en maatschappelijke positie van de beeldend kunstenaar’. De resultaten worden tevens gebruikt voor vernieuwing van het kunstvakonderwijs.
Van Winkel studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij publiceert kritieken, beschouwingen en essays over kunst en is verbonden aan het Vlaams/Nederlands kritisch kunsttijdschrift De Witte Raaf. Zijn boek Moderne Leegte (2000) gaat onder meer over het gebruik van kunst in de openbare ruimte. De uitgave werd gekozen als Best Verzorgde Boek 2000 en bekroond met de Jan Bart Klasterprijs voor kunstkritiek.
Dit is het tweede lectoraat voor de kunstacademie.
In 2003 werd docent Hugues Boekraad aangesteld als lector visuele retorica. Een lector is een hooggekwalificeerd persoon die binnen een hogeschool met een kenniskring van docenten en andere deskundigen onderzoek doet. (GR)