Eigen risico ziektekosten studenten niet vergoed

De invoering van nieuwe wettelijke maatregelen voor de particuliere ziektekostenverzekering pakt nadelig uit voor 170 duizend studenten. Zij grijpen naast de tegemoetkoming voor het gestegen eigen risico die andere verzekerden krijgen.
Het eigen risico is op 1 januari net als voor andere bevolkingsgroepen verhoogd van circa 50 euro naar circa 250 euro per jaar. Door de specifieke polisvoorwaarden lopen studenten echter de bijbehorende compensatie mis. De stijging van het eigen risico wordt aan andere verzekerden vergoed via een premieverlaging. Studenten betalen alleen de zogenoemde wettelijke bijdrage, en geen premie; daardoor missen zij de tegemoetkoming.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is boos over de lastenverzwaring. Studenten zijn de enigen die niet worden gecompenseerd, ondanks toezeggingen van minister Hoogervorst, luidt de klacht. De LSVb wil dat er alsnog compensatie komt via de studiefinanciering. (FG)