‘Er vallen zoveel spanningen van ons af’

Minister Verdonk van Justitie heeft met de hand over haar hart gestreken. Eliska van der Put, de vriendin van Avansstudent Steven van den Bergh, krijgt een verblijfsvergunning.
Het Indonesische meisje kreeg 27 januari het verlossende telefoontje van haar advocaat.
Van den Bergh, tweedejaarsstudent Commerciële Economie in Breda, is verschrikkelijk opgelucht. ‘Eliska en ik voelen ons allebei heel goed, er vallen een heleboel spanningen van ons af.’ Van den Bergh is alleen bang dat hij zich nu gaat vervelen. ‘Ik was uren per dag bezig met politici en pers. Maar ik kan me nog altijd op mijn studie storten’, lacht hij.
Van den Bergh denkt dat Eliska veel te danken heeft aan het artikel dat zaterdag 22 januari in De Telegraaf stond. Ook heeft hij veel hulp gehad van de kamerfractie van de SP, waar hij al langer contact mee had. ‘Zij hadden Kamervragen gesteld over Eliska aan minister Verdonk. Normaal duurt het drie tot vier weken voor daar antwoord op gegeven wordt. In Eliska’s geval was de reactie er al na drie tot vier dagen.’
Over de advocaat van Eliska is de student niet zo te spreken. ‘Hij is al jaren bezig met de zaak, maar zonder resultaat. Sinds mijn vader en ik er ons mee bemoeien, is het allemaal wat sneller gegaan. Dat vind ik toch wel een beetje opvallend.’
Eliska kreeg in de eerste instantie geen verblijfsvergunning omdat ze zes jaar later dan haar moeder in Nederland is komen wonen. Volgens de wet was ze te lang van haar moeder gescheiden en moest ze terug naar Indonesië. (JD)