Jongeren niet zo ondernemend

De ondernemersdrang van jongeren is zorgwekkend. Slechts 9 procent van de Nederlandse studenten is van plan na het afstuderen een eigen bedrijf te beginnen, tegenover 19 procent in de Verenigde Staten. Dat is vandaag in dagblad Trouw te lezen.

De cijfers werden gisteren tijdens een presentatie van Stichting Jong Ondernemen, voorheen Stichting Mini-ondernemingen, bekendgemaakt. De stichting die nauw samenwerkt met de ministeries van onderwijs en economische zaken, roept jongeren op te ondernemen. Ze wil de ondernemingsgeest stimuleren. ‘Het onderwijs besteedt hier te weinig aandacht aan’, zegt voorzitter J. de Ruiter in Trouw.
Er wordt een begin gemaakt door scholen op MBO-, HBO- en WO-niveau te stimuleren om ondernemers in de klas uit te nodigen. Bovendien moeten leerlingen volgens Jong Ondernemen zelf de kans krijgen een bedrijf op te starten en een nieuw product op de markt te brengen of een product te vernieuwen.
Al sinds enkele jaren zetten studenten aan Avans Hogeschool eigen ondernemingen op. Sommige studenten haalden met hun producten de publiciteit. Zo kwam het afgelopen jaar de onderneming Challenge van studenten Personeel & Arbeid in Breda met hun keukenhulp ‘Pak-Up’ bij het televisieprogramma Kopspijkers. Tweedejaarsstudenten Management, Economie & Recht in Breda ontwierpen en produceerden onlangs condoomarmbandjes.
Dit jaar zijn aan Avans Hogeschool in totaal 32 ondernemingen van studenten van start gegaan. (CB)