Koepels positief over mogelijke uitbreiding bindend studieadvies

Waar de Landelijke Studenten Vakbond vorige week nog fel van leer trok tegen het idee om studenten gemakkelijker van school te kunnen sturen, reageren de hoger-onderwijskoepels welwillend.
Volgens een publicatie van dagblad Trouw bereidt het ministerie van OCW plannen voor die moeten leiden tot een situatie waarin trage of ondermaatse studenten ook na het eerste jaar met een bindend studieadvies de laan uit kunnen sturen. Overigens moeten universiteiten en hogescholen dan wel aantonen dat ze zelf geen schuld hebben aan de slechte prestaties.

Universiteitenvereniging VSNU kan zich wel in het idee vinden. ‘Het wordt straks mogelijk om de student die echt niet presteert de wacht aan te zeggen’, aldus woordvoerster Karijn Kees. ‘Mensen die alleen feestvieren, of een geneeskundestudent die in het tweede jaar niet tegen bloed blijkt te kunnen, kan je dan adviseren te stoppen.’
Voorlichter Jan Willem Vos van de HBO-raad houdt zich wat meer op de vlakte. ‘Maar op zich is het voornemen goed te plaatsen in de zakelijker relatie tussen student en hogeschool.’
Zowel bij de VSNU als de HBO-raad is het niet de verwachting dat hele drommen studenten straks naar huis worden gestuurd. Vos: ‘Daar schiet namelijk niemand iets mee op. Het is voor student, instelling en maatschappij een slechte zaak als er ineens een heleboel studenten naar huis worden gestuurd. Een negatief bindend studieadvies zal – zeker verderop in de studie – eerder uitzondering zijn dan regel.’ (TdO)