Mastersite heeft last van kinderziektes

De onlangs gelanceerde website van universiteitskoepel VSNU over masteropleidingen is volgens studentenvakbond ISO weinig meer dan een lijst met vijftienhonderd opleidingsnamen. De universiteiten zelf wijten dit aan kinderziektes.

Komend studiejaar komt de masterinstroom pas echt op gang, als de eerste volledige lichting wo-bachelors klaar is. De voorlichting over de masterkeuze laat volgens studenten nog veel te wensen over, bleek vorige week al uit een onderzoek dat het Interstedelijk Studentenoverleg presenteerde. De gezamenlijke mastersite die de universiteiten dit najaar aankondigden en medio januari on line zetten brengt daarin weinig verbetering, vindt ISO-voorzitter Madelein Hofmijster.
De site (www.universitairemasters.nl) is volgens haar niet veel meer dan een feitelijke opsomming van masteropleidingen, waarmee de voorlichting van de universiteiten nauwelijks uitstijgt boven de papieren Millian Master Guide, of de website van de IB-Groep. Hofmijster: ‘Wel linkt de VSNU-site door naar de afzonderlijke mastersites van de universiteiten, maar die zijn vaak weinig informatief. Het grote probleem voor masterkiezers blijft dat veel studieadviseurs hun studenten doorverwijzen naar een doorstroommaster van hun eigen instelling. Studenten die iets anders willen doen, zijn aangewezen op de promo-sites van universiteiten.’

Namens de gezamenlijke universiteiten coördineert woordvoerder Willem Hooglugt van de Radboud Universiteit de nieuwe mastersite van de universiteiten. Hij wijt het sobere karakter van de site aan ‘kinderziektes’. ‘De site is twee weken de lucht in gegaan en natuurlijk geldt bij zo’n omvangrijke klus dat het altijd beter kan. De komende maanden nemen we de site goed door, controleren we de volledigheid en juistheid van de gegevens. Matrixen met deficiëntieprogramma’s en een objectief vergelijkende waardeoordelen zijn voorlopig niet haalbaar’, verwacht hij.

Hofmijster vindt het een zwaktebod dat de universiteiten kinderziektes als excuus kunnen aanvoeren. ‘Ze hebben zich vanaf 2002 kunnen voorbereiden op het grote instroommoment voor masters. Dit had allang goed geregeld moeten zijn. Wat moet je als student met een opsomming van opleidingen die doorlinken naar de site van de instelling die ze aanbiedt? Er is behoefte aan objectieve informatie over kwaliteit en inhoud. Dan heb ik het niet alleen over de vraag welke vakken je precies krijgt, maar vooral over wat je er precies mee leert.’

Komend weekeinde wordt in Utrecht de landelijke masterbeurs georganiseerd. Het ISO hoopt dat de universiteiten de inhoud daar voorop stellen. ‘Te vaak moeten studiekiezers het doen met een flitsende stand en glossy folders. Het is best moeilijk daar doorheen te prikken. Hopelijk lopen er op de beurs ook mensen rond die het verschil kunnen aangeven tussen de bijvoorbeeld de bestuurskundemasters uit Utrecht en Rotterdam. Anders word je als student weinig wijzer.’ (TdO/HOP)