Nieuwe computers na vernieling bij inbraak

In de computerlokalen van Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch draaien vanaf gisteren zo’n 230 nieuwe computers. Deze zijn aangeschaft nadat tijdens een inbraak eenzelfde aantal werd vernield.

De nieuwe computers zijn de afgelopen week door medewerkers van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF) uit Den Bosch en Breda uit de vrachtwagen geladen en geplaatst in de lokalen op de tweede verdieping. In de loop van de week zijn de apparaten geïnstalleerd. Ook de pc’s van het computernetwerk van de Academie voor Industrie & Informatica zijn vervangen.
Tijdens de inbraak van enkele weken geleden braken de dieven met grof geweld zo’n 230 computers open en sloopten er de processors en geheugenmodules uit. De computerlokalen in de gangen C, D en E op de tweede verdieping moesten worden gesloten.
Honderd oudere computers werden in de laatste onderwijsweek voor de vakantie ingezet om het gemis van de kapotgemaakte computers op te vangen. Volgens Ad Vogels, directeur van de DIF, zijn er weinig klachten van studenten gekomen over het tijdelijk gebrek aan computervoorzieningen.
Met de aanschaf van de nieuwe computers is een bedrag gemoeid van om en nabij de twee euroton. De opbrengst van de diefstal van de geheugenmodules en processors zal naar schatting enkele duizenden euro’s zijn. ‘De schade voor Avans Hogeschool is factoren hoger dan de opbrengst van de diefstal’, stelt Vogels. (GR)