Nyenrode ontkent slechte financiële situatie

De particuliere Universiteit Nyenrode ontkent dat haar slechte financiële situatie de reden is dat ze de helft van haar aandelen aan de Hogeschool Inholland heeft verkocht. Dat berichtte de Volkskrant afgelopen maandag. De deal werd in september vorig jaar gesloten.

In 1992 zette de overheid de subsidie aan Nyenrode stop, omdat de particuliere universiteit in Breukelen wilde blijven selecteren aan de poort – iets wat toen ongebruikelijk was. Sinds dat jaar draaide Nyenrode met verlies. Dat kwam niet door de toegenomen concurrentie of de hoge kosten van het landgoed, zoals de Volkskrant beweert, maar door de hoge investeringen in een graduate business school, aldus een woordvoerder. Het zou om “voorziene aanloopkosten” gaan. In de jaren 2000 en 2001 maakte de universiteit weer winst. Dat er in 2002 en 2003 tekorten waren van een half tot anderhalf miljoen euro, wijt de universiteit aan de recessie.

Uitzichtloos is de situatie beslist niet, vinden de Hogeschool Inholland en Nyenrode. De samenwerking moet ervoor zorgen dat er meer studenten komen. Inholland investeert bovendien fors in het wetenschappelijk onderzoek.
Daar krijgt de hogeschool wel wat voor terug. ‘Er komt aan de hogeschool een Nyenrode-minor waarmee studenten direct naar Nyenrode kunnen doorstromen’, zegt een woordvoerder van Inholland. ‘En als de Tweede Kamer het goedkeurt, gaan we een driejarige opleiding voor vwo’ers beginnen. Wie dat vwo-honours programma heeft doorlopen, kan in Nyenrode binnen een jaar zijn master of science halen in de bedrijfskunde.’
Ook wil Inholland meer beurzen gaan uitreiken om aan het dure Nyenrode te gaan studeren. Vorig jaar gingen er al dertig studenten van Inholland naar Nyenrode, waarvan negen met beurs.

Alleen het landgoed en de restauratie van het kasteel blijven duur. Maar de universiteit en het landgoed zijn tegenwoordig opgesplitst in Universiteit Nyenrode BV en de Stichting Nyenrode. De stichting beheert het landgoed, maar hoeft officieel geen geld meer in de universiteit te steken. De verkoop van tien hectare land rond het kasteel van Nyenrode moet minimaal tien miljoen euro opleveren, maar daar zou de universiteit dus niet van profiteren. (BB/HOP)