‘Old boys network zet vrouwelijke fysici op achterstand’

In de fysica verslaat het old boys network nog altijd het stimuleringsprogramma. Netwerken is algemeen geaccepteerd, maar op stimuleringsprogramma’s kijken de natuurkundigen neer. Mannen krijgen hierdoor effectieve hulp bij hun carrière, terwijl vrouwen extreem getalenteerd moeten zijn om dezelfde hoogten te bereiken.
Dat staat in een rapport van de Vrije Universiteit dat deze week uitkwam. Het grootste obstakel voor de vrouwelijke fysici is het idee van ‘wetenschappelijk talent’. Natuurkundigen denken dat talent ‘zichzelf moet bewijzen’. Volgens de onderzoekers van de sociaal-wetenschappelijke faculteit is dat een achterhaald idee. In de dagelijkse praktijk blijkt het begrip ‘wetenschappelijke kwaliteit’ een sociale constructie van de mannencultuur, aldus de onderzoekers. Fysici meten kwaliteit met masculiene waarden.

Het onderzoek is uitgevoerd om het emancipatiebeleid van de stichting FOM te evalueren. De stimuleringsprogramma’s hadden een budget van 4,5 miljoen euro. Het programma heeft nut gehad, zeggen de onderzoekers. In 1998 was er maar één vrouwelijke professor met een full-time-aanstelling, waar er nu tien zijn.

Toch moet er nog meer gebeuren. Ongeveer vijftien procent van de afgestudeerden in de natuurkunde is vrouw. Drie van de vijf vrouwen besluiten echter na hun studie om de natuurkunde achter zich te laten. Onder professoren en assistent-professoren is slechts vijf procent vrouw.
Meer coaching en de mogelijkheid om in deeltijd te werken zouden kunnen helpen, zeggen de onderzoekers. Bovendien moet de natuurkundewereld zich van zijn eigen seksisme bewust worden. (BB/HOP)