Oud-student Rien Zilvold wint de Zilveren Camera

Rien Zilvold, oud-student en oud-docent van de kunstacademie in Breda, heeft gisteren de Zilveren Camera 2004 gewonnen. Zijn foto van de arrestatie van een terreurverdachte werd uitgeroepen tot beste persfoto van het jaar.

Zilvold die als freelance fotograaf vooral voor NRC Handelsblad werkt, studeerde van 1983 tot 1988 aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost in Breda. Jarenlang heeft hij op dezelfde academie les gegeven aan studenten Fotografie. Vorig jaar stopte hij daarmee.

De winnende foto van Zilvold toont het moment dat het arrestatieteam een man afvoert, die van terrorisme is verdacht. Ondanks dat het gebied door de politie was afgezet, wist de fotograaf samen met een collega een huis binnen te komen. Door een spleetje in de zonwering maakte hij ongezien de foto. De jury prijst het vakmanschap, doorzettingsvermogen en inventiviteit van de fotograaf die onder zeer moeilijke omstandigheden dit beslissende moment wist vast te leggen.

Het is niet de eerste keer dat Zilvold de Zilveren Camera wint. Ook in 1989 won hij deze felbegeerde prijs.

Onder de categorie Documentaire Fotografie won Hans Stakelbeek, die onder andere voor het Hoger Onderwijs Persbureau (HOP) en Punt fotografeert, de tweede prijs. Hij maakte een serie foto’s van flatbewoners in de wijk Poptahof in Delft.

De uitreiking van de Zilveren Camera aan de fotograaf, die de beste persfoto van het jaar heeft gemaakt, is een jaarlijks evenement. Een deskundige jury beoordeelt de duizenden inzendingen. Voor verschillende categorieën als buitenland, sport, cultuur, documentaire en dagelijks nieuws worden prijzen uitgereikt. Van de winnende foto’s wordt een tentoonstelling gemaakt die door het hele land reist. Ook wordt er een boek samengesteld. Op www.zilverencamera.nl zijn de winnende foto’s te bekijken. (CB)