Regel moet onduidelijkheid gebruik rekenmachines tegengaan

Als tijdens tentamens een rekenmachine is toegestaan, mogen studenten in Den Bosch voortaan zowel reguliere als grafische rekenmachines gebruiken. Deze tijdelijke regel moet de onduidelijkheid hierover wegnemen.

Bij diverse academies aan Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch werd verschillend gedacht over het toestaan van grafische rekenmachines tijdens tentamens. ‘Surveillanten stonden steeds voor een dilemma: mag het nou wel of niet?’ zegt Jolanda Vermeeren van de afdeling tentamenorganisatie in Den Bosch. ‘Daardoor stoorden zij de studenten tijdens de tentamens.’
Alleen wanneer nadrukkelijk op het tentamenformulier is vermeld dat grafische rekenmachines verboden zijn, mogen zij niet gebruikt worden. Na de tentamenperiode zal het directeurenoverleg van Avans Hogeschool hier zich over buigen, zegt zij.
Veel studenten werken met een grafische rekenmachine omdat ze deze op de middelbare school hebben aangeschaft. In tegenstelling tot gewone rekenapparaten, kunnen op grafische exemplaren tabellen en grafieken getekend worden en spelletjes gespeeld.
Op andere locaties van Avans Hogeschool gelden andere regels. Bij de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) in Breda mogen grafische rekenmachines niet gebruikt worden bij tentamens. ‘Want je kunt zo’n apparaat voorprogrammeren en er formules in opslaan’, zegt Ans Squires van het Bedrijfsbureau AAFM. (OvS)