Student is vooral sfeerproever

Voor studenten die graag uit eten gaan, maar niet kunnen kiezen uit het enorme aanbod aan restaurants, is er het boek ‘Studenten happen buiten de deur’.

Meer dan vijfhonderd restaurants en eetcafés in twintig studentensteden zijn beoordeeld door bezoekers en ingedeeld in verschillende categorieën. Initiatiefnemer is uitgeverij Iens Independent Index. In de gids is terug te vinden waar de prijzen het laagst zin, maar ook waar je het best met een date naar toe kunt gaan of waar je na een avondje stappen nog terecht kunt voor een late hap.
De meest smakelijke afhaalhap van Nederland blijkt verkrijgbaar bij Indian Tandoori aan de Markt in Den Bosch en voor een ontbijt kun je als student het best naar Le Virage in Maastricht. In Breda zijn La Cucina Italiana en Brasserie de Saeck, beide gelegen aan de Ginnekenweg aanraders. In Tilburg moet je als student naar eetcafé Pino’s aan de Stationsstraat.

Uit een enquête van Iens blijkt dat studenten ‘een paar keer per maand’ uit eten gaan. Liefst doen ze dat in een eetcafé en bij voorkeur niet in de mensa van de universiteit. Niet de prijs geeft de doorslag bij de keuze van een eetgelegenheid maar de sfeer. De student geeft in een restaurant gemiddeld 25 tot 30 euro uit aan eten en drank. Op de vraag welk gerecht de uitwonende studenten het meest missen, antwoorden velen: boerenkool met worst. Iens Independent Index is aan te vragen via www.iens.nl en kost 10 euro. (CB])