Studentenvakbonden blij met Terpstra

De studentenvakbonden LSVb en het ISO hebben met instemming gereageerd op de voorgenomen benoeming van Doekle Terpstra als voorzitter van de HBO-raad.
LSVb-voorzitter Kim Toering verklaarde: ‘Wij verwachten van een vakbondsman dat hij de belangen van studenten niet uit het oog zal verliezen. In het huidige politieke klimaat van rendementsdenken, is dat geen overbodige luxe.’
De bond rekent erop dat Terpstra, ‘die als CNV-voorzitter immers gewend is te denken vanuit de sociale dimensie, dit zal blijven doen in zijn nieuwe functie’.
Ook de collegastudentenvakbond ISO reageert positief. Voorzitter Madelein Hofmijster ziet in Terpstra iemand die de partijen in het hbo bijeen kan brengen. Op de hoger-onderwijssite Scienceguide adviseert ze Terpstra: ‘Redeneer vanuit de student als je denkt vanuit de instellingen.’

Ook anderen reageren in lovende termen. Staatssecretaris Rutte spreekt van een ’24-karaats benoeming’. PvdA-kamerlid Jacques Tichelaar, woordvoerder hoger onderwijs zegt: ‘Geweldig verrassend.’ Hij ziet in de nieuwe voorzitter een ‘gedreven man met het hart op de goede plaats’, met kwaliteiten op het gebied van innovatie. Collega-voorzitter Ed d’Hondt van de universiteitskoepel VSNU vindt de aangekondigde benoeming ‘opmerkelijk en leuk’. Hij noemt Terpstra een ‘aanwinst voor het hoger onderwijs’. (FG)