‘Vrouwen minder in de wieg gelegd voor exacte vakken’

De collegevoorzitter van de Universiteit Harvard krijgt een golf van kritiek over zich heen. Hij schokte politiek correct Amerika met de bewering dat mannen in aanleg beter presteren in de exacte wetenschap dan vrouwen. Dat meldde dagblad The Guardian gisteren.
‘Onderzoek in de gedragswetenschappen toont aan dat dingen waarvan men voorheen dacht dat ze sociaal bepaald waren, bij nader inzien helemaal niet sociaal bepaald waren’, aldus Harvard-voorzitter Lawrence Summers, die van huis uit econoom is en minister van financiën was onder Bill Clinton.

Zijn uitspraken komen niet uit de lucht vallen. Eerder kreeg Summers al ruzie met zijn zwarte medewerkers en met linkse intellectuelen. Bovendien klagen veel mensen over de terugloop van vrouwen op hoge posities aan Harvard; de universiteit neemt steeds minder vrouwen in dienst.
Summers beweert echter dat discriminatie niet langer een struikelblok is in de carrière van vrouwen. Hij denkt dat de weigering van vrouwen om lange dagen te maken – bijvoorbeeld om voor hun kinderen te zorgen – een rem zet op hun loopbaan. Verder zoekt hij de verklaring in genetische aanleg.

Hij deed zijn uitspraken op een besloten conferentie over de positie van vrouwen en minderheden in de wetenschap. (BB/HOP)