23 maart: Dag van de Taal

Evenementen voor medewerkers en studenten van alle locaties van Avans Hogeschool vinden niet al te vaak plaats. De Dag van de Taal op 23 maart aanstaande is zo’n uitzonderlijke gebeurtenis.
Het programma in het atrium van de locatie Den Bosch wordt om 13.00 uur geopend met een hogeschooldictee, waarin drie teams van studenten, docenten en managers uit Breda, Tilburg en Den Bosch tegen elkaar uitkomen. Er wordt een prominente Nederlander aangezocht om het dictee te schrijven en te presenteren.
Daarna kunnen de deelnemers aansluiten bij één van de interactieve workshops, georganiseerd door de academies. Hoe schrijf je een goede reclameboodschap? Welke signalen geef je af via lichaamstaal? Welke boodschappen zitten er verstopt in krantenfoto’s? Hoe overtuig je een tegenstander tijdens een debat? Kun je nog ongezien surfen over het internet? En hoe beïnvloeden nieuwe media onze ervaring van de werkelijkheid?
Voor de buitenlandse studenten van Avans Hogeschool organiseren studenten van de Bossche opleiding International Business & Languages een aparte workshop in het Engels.
Gedurende het programma kan men meedoen aan een sms-wedstrijd: hoe maak je het op de origineelste manier uit met je vriend of vriendin via sms? In het litetair loungecafé kunnen de deelnemers een krantje lezen, internetten en korte films bekijken van studenten Audiovisuele Vormgeving. De dag wordt afgesloten met een band en de prijsuitreiking voor het dictee en de origineelste sms-tekst.
Medewerkers en studenten van verschillende academies organiseren de workshops. De coördinatie is in handen van medewerkers van de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken. Ook het Leer- en Innovatiecentrum is betrokken bij de middag.

De dag van de Taal is een initiatief van de redactie van Punt, ingegeven door het succes van het grote Amerika-debat van twee jaar geleden. Toen organiseerde de hogeschoolkrant samen met Studium Generale van de Hogeschool Brabant, het studentenpastoraat De Verdieping en verschillende medewerkers en studenten uit de faculteiten een druk bezocht debat met de bekende televisie-commentatoren Maarten van Rossem en Arend Jan Boekesteijn. Onderwerp toen: de – in de aanloop naar de oorlog in Irak – problematische relatie van de Verenigde Staten met de rest van de wereld. (FG)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marion Smale, msmale@avans.nl