Afgekeurde opleidingen krijgen reële herkansing

Staatssecretaris Rutte vindt dat opleidingen die niet door de accreditatie komen een reële kans op herstel verdienen. Als keurmeester NVAO er vertrouwen in heeft, moet zo’n opleiding ook tijdens de herstelperiode nieuwe studenten kunnen inschrijven.

Vorig jaar al liet de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie bij monde van haar toenmalige vice-voorzitter Brouwer weten dat afgekeurde opleidingen in de huidige accreditatieregels feitelijk geen herkansing krijgen als ze twee jaar lang geen nieuwe studenten mogen inschrijven. Dat zou tot ongewenst strategisch gedrag bij visitaties leiden en de verbeterfunctie van de procedure sterk reduceren.
Dat blijkt niet aan dovemansoren gericht. In de notitie over de nieuwe Wet op het Hoger Onderwijs die de staatssecretaris deze week naar de Kamer stuurde komt Rutte het veld op dit punt tegemoet. Of de wijziging op korte termijn ingaat, of pas als de WHO in 2007 van kracht wordt, kon het ministerie nog niet zeggen.  (HC/HOP)