Educatieve Faculteit Amsterdam verdwijnt

De Educatieve Faculteit Amsterdam houdt op te bestaan. Het samenwerkingsverband van Hogeschool Inholland en de Hogeschool van Amsterdam wordt ontvlochten. Met ingang van komend studiejaar vallen de meeste opleidingen van de instelling onder de HvA. Inholland gaat in Amsterdam eigen lerarenopleidingen ontwikkelen en verzorgen.
Dat staat in een persverklaring die vrijdag door de betrokken partijen naar buiten is gebracht. De aflopende samenwerking zou geen gevolgen hebben voor studenten en personeel.

Komend studiejaar zijn beide hogescholen nog op de huidige locatie te vinden, maar Inholland gaat wel op zoek naar andere huisvesting. ‘In Amsterdam’, aldus woordvoerder Ewoud Nysingh. ‘Want onze licenties voor lerarenopleidingen gelden voor de hoofdstad, en niet voor Diemen.Gelet op het lerarentekort dat de komende jaren weer ontstaat, is dat ook geen probleem.’
Het basisonderwijs blijft aan de Hogeschool van Amsterdam voorbehouden. Inholland behoudt in elk geval de theologische opleidingen en de lerarenopleidingen in de zorg. Die worden ondergebracht in het Opleidingscentrum Welzijn, waarin ook de Vrije Universiteit deelneemt.

Minister Van der Hoeven en staatssecretaris Rutte zijn akkoord gegaan met de beëindiging van de EFA. Aanvankelijk zette Van der Hoeven zich in voor behoud van het partnerschap. Gerustgesteld door de garanties voor studenten, medewerkers en opleidingsaanbod, laat ze via een woordvoerder weten dat ze de ontvlechting ‘prima’ vindt. (TdOP/HOP)