Eerste studenten wonen op mini-campus Stappegoor

Ruim honderd studenten hebben hun intrek genomen in de noodhuisvesting op de campus van Stappegoor in Tilburg. De campus biedt de komende vijf jaar aan vierhonderd studenten onderdak.

Elk appartement telt vier kamers, een woonkamer, keuken, badkamer en toilet. Alle kamers zijn gestoffeerd. Er ligt vinyl op de vloer en voor alle ramen hangen gordijnen. De campus beschikt zelfs over een eigen wasserette.
Campus Stappegoor is een initiatief van de Taskforce Studentenhuisvesting, waarbinnen Avans Hogeschool, Fontys Hogeschool, de Universiteit van Tilburg, WonenBreburg en de gemeente Tilburg samenwerken aan de terugdringing van de kamernood.

Ook in Breda gaat Avans Hogeschool samen met NHTV, WonenBreburg en de gemeente Breda binnenkort de woningnood te lijf. In Breda is volgens Anita Korporaal, beleidsmedewerker studentenzaken, onvoldoende zicht op de kamernood. ‘Hoeveel thuiswonende studenten zouden op kamers willen? En hoeveel kamerbewoners zouden bijvoorbeeld een andere kamer willen met meer of andere faciliteiten.’ Het zogeheten Platform Studentenhuisvesting Breda gaat dat eerst onderzoeken. In Tilburg is een dergelijk onderzoek al geweest. Daar heeft de samenwerking geleid tot de bouw van noodhuisvesting.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat ook in Breda meer studentenwoningen worden gecreëerd. ‘Bijvoorbeeld door leegstaande kantoren om te bouwen tot kamers. Bij nieuwbouw kan ook rekening worden gehouden met studenten’, zegt Korporaal.
Campus Stappegoor wordt volgende week vrijdag officieel geopend. (CB)