Hbo staat niet te springen om promotierecht

Hogescholen zijn niet enthousiast over de voorwaarden waaronder staatssecretaris Rutte hun het promotierecht wil verlenen. Ze vinden zijn voorstel ‘ondoordacht en overhaast’.

Vorige week liet staatssecretaris Rutte de Tweede Kamer weten dat hogescholen wat hem betreft het recht kunnen verwerven om de doctorstitel te verlenen. Dat recht is echter alleen voorbehouden aan hogescholen die ‘nieuwe universiteit’ worden. Die term is gereserveerd voor hogescholen die fuseren met een bestaande universiteit of voor brede hogescholen die in staat zijn om niet alleen hbo-domeinen, maar ook geaccrediteerde wo-domeinen aan te bieden. Binnen een wo-domein kunnen zij dan promovendi opleiden. Bekostiging voor onderzoek krijgen ze niet; die blijft voorbehouden aan de huidige veertien universiteiten.

Navraag leert dat het hbo op deze manier weinig behoefte heeft aan het promotierecht. Norbert Verbraak, waarnemend voorzitter van de HBO-raad en voorzitter van Fontys Hogescholen, vindt dat de staatssecretaris een verkeerd signaal afgeeft. ‘Ik vraag me af wat het voordeel zou zijn als hogescholen zich in “nieuwe universiteiten” veranderen.’ Op de lange termijn is Verbraak warm voorstander van een bekostigde derde fase in het hoger beroepsonderwijs waarbinnen professional masters kunnen promoveren, eventueel in samenwerking met universiteiten.

Het zogeheten professional doctorate moet echter niet verward worden met de huidige universitaire doctorstitel. ‘Hogescholen willen geen wetenschappers opleiden. Ze zouden dan ook geen prikkel moeten krijgen om universiteit te worden, maar om hun eigen beroepsgerichte onderwijs en onderzoek te verbeteren. Dan zou je het verschil tussen hbo en wo pas werkelijk serieus nemen’, aldus Verbraak.

Ook collegevoorzitter Sijbolt Noorda van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam vindt Ruttes voorstel prematuur. ‘Het is alsof we over het ontwerp van een luchtkasteel praten en dan vragen: gaan we de bovenste verdieping dagelijks stofzuigen of twee keer in de week? Voordat we over promotierecht gaan praten, moet er een onderzoeksklimaat ontstaan in het hbo. We zitten nog een eeuwigheid van die situatie vandaan. Laten we er eerst voor zorgen dat een groter deel van het personeel van de hogescholen promoveert, want daarin lopen we internationaal achter. Over een jaar of tien kijken we dan weer verder. Tot die tijd laten we de promoties gewoon over aan de universiteit.’ (BB/HOP)