HvA pakt boekendiefstal hard aan

De Hogeschool van Amsterdam draagt studenten die boeken uit de mediatheek stelen zonder pardon over aan de politie. De sociaal-agogische opleidingen geven hun afgestudeerden pas een diploma als ze een bewijs van goed gedrag van de mediatheek krijgen.

Dat meldt HvA-blad Havana. In de Leeuwenburg – het hoofdgebouw van de instelling – verdwijnen iedere maand tientallen boeken. Controle is moeilijk, omdat studenten met tassen de mediatheek in mogen. Het voorlopige dieptepunt werd twee jaar geleden bereikt. Toen stal een student dertig voor de opleiding verplichte boeken uit de mediatheek om die vervolgens door te verkopen aan medestudenten. Een deel van hen werd betrapt toen ze de mediatheek betraden met hun geheelde boek en het alarm afging.

Studenten die boeken van de HvA-mediatheken lenen en die vervolgens niet terugbrengen, kunnen in de toekomst rekenen op een bezoek van een incassobureau. Van meer dan negenhonderd studenten heeft de Hogeschool van Amsterdam de bibliotheekpas inmiddels geblokkeerd. (TdO)