LSVb maakt Mulisch twintig jaar jonger

Het was een goede week voor Harry Mulisch. Hij is in één klap twintig jaar jonger. Want volgens de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is de 77-jarige schrijver een babyboomer. Sterker nog, hij staat op de shortlist van ‘Neerlands ergste babyboomer’.

De LSVb wil de ergste babyboomer van Nederland kiezen, omdat de babyboomers ons land naar de vernieling hebben geholpen: ‘Zelfgenoegzame nostalgie druipt van ze af. Zij eisten de macht in de jaren zeventig en laten die nooit meer los.’ Op de vraag of Mulisch, nog altijd fervent aanhanger van Fidel Castro, inderdaad de macht heeft en niet meer loslaat, antwoordt Kim Toering, de voorzitter van de LSVb: ‘Nou… de intellectuele macht, toch?’
Op de lijst die de LSVb heeft samengesteld, staan ook Marcel van Dam, Pieter Broertjes, Hanneke Groenteman, Jeroen Krabbé, Neelie Kroes & Bram Peper (nog altijd als koppel genoemd), Jeltje van Nieuwenhoven, Sybolt Noorda, Jo Ritzen en Roelof de Wijkersloot de Weerdestein. Zoek de babyboomer. Koploper in de verkiezing is Jo Ritzen, die in 1945 geboren is.

Hoogleraar geschiedenis James Kennedy van de Vrije Universiteit kan er wel om lachen: ‘Dit is des te meer reden om te zeggen dat Nederlanders hun eigen geschiedenis beter moeten leren kennen. Een verplichte cursus geschiedenis voor alle studenten zou geen kwaad kunnen. Een babyboomer is geboren in de naoorlogse geboortegolf, ongeveer tussen 1946 en 1964.’

Volgens Toering is de website (www.ergstebabyboomer.nl) iets te vroeg gelanceerd. ‘Sommige namen zullen we op mysterieuze wijze laten verdwijnen en vervangen door andere. Het probleem is alleen dat al meer dan driehonderd mensen gestemd hebben.’ (BB/HOP)