Mobieltje opladen zonder stroom

Daar sta je dan met je tentje midden op de hei. Telefoon leeg en geen elektriciteit in de buurt. Daar heeft minionderneming International Brainstorming and Managing Succes (IBMS) een oplossing voor bedacht.
De minionderneming van de International School in Breda verkoopt acculaders voor mobiele telefoons waar je geen elektriciteit voor nodig hebt. De werking is vrij simpel: kabeltje aansluiten en draaien aan de hendel. Binnen drie minuten is je batterij weer gereed voor tien minuten bellen. Op dit moment is de oplader geschikt voor Nokia, Siemens en Sony Ericsson. IBMS is nog met Samsung in onderhandeling.
De groep eerstejaarsstudenten is via Internet in contact gekomen met een producent van de oplader. Deze was wel bereid zijn werkzaamheden tot aan de liquidatie van de minionderneming stop te leggen. De zeven studenten, waaronder twee chinese en een franse student, nemen tot die tijd de werkzaamheden over.
Volgens General Manager Dirk Kranendonk is het vooral de bedoeling dat de minionderneming zich op de zakelijke markt gaat vestigen. ‘Dit is een ideaal relatiegeschenk. We hebben ook al zelf voor een drukker gezorgd die bereid is de laders met reclame te bedrukken.’ Op dit moment heeft IBMS al twee contacten gelegd in de zakenwereld, waaronder met Avans Hogeschool.
Gisteren werden op de Lovensdijkstraat de laders verkocht voor zes euro per stuk. ‘De studenten hebben wel interesse, maar blijkbaar heeft niemand geld bij zich.’ De verkoop is ook meer voor de minionderneming zelf. Managementassistent Heleen Kooistra: ‘Dit is meer een trial-sale, we willen erachter komen of studenten hierin geïnteresseerd zijn.’
De naam van de minionderneming is trouwens een woordgrapje. De studenten studeren aan de opleiding International Business and Management Studies (IBMS). Kranendonk: ‘Het leek ons leuk om de opleiding terug te laten komen in de naam van onze minionderneming.’ (JD)

(Klik op foto voor vergroting.)