Moslimorganisaties beginnen eigen imamopleiding

Het Contactorgaan Moslims en Overheid en de Shi’itische Islamitische Raad willen vanaf september 2006 zelf imams opleiden. Komend studiejaar al zullen zij bijscholingscursussen voor imams geven, vooral op het gebied van geestelijke verzorging.

Dat hebben de beide organisaties deze week bekend gemaakt. Zij menen dat hun opleiding meer draagvlak onder moslims zal hebben dan de master islamologie die aan de Vrije Universiteit van start gaat. De moslimorganisaties willen overigens samenwerken met een van de Nederlandse universiteiten en sluiten de VU niet bij voorbaat uit.
De overheid heeft de Vrije Universiteit Amsterdam een subsidie van 1,5 miljoen euro gegeven om een master islamologie te beginnen en hoopt dat daaruit Nederlandse imams voortkomen die een positieve invloed op de integratie van moslims zullen hebben. (BB/HOP)