Pabo gaat opleiden op basisschool

Ongeveer dertig Pabo-studenten gaan komend schooljaar hun opleiding voor een belangrijk deel op een basisschool volgen.

Vijf scholen in Bergen op Zoom, Halsteren en Steenbergen gaan de studenten samen met de Pabo in Breda opleiden. De studenten werken drie dagen op de basisschool en volgen één dag in de week onderwijs op de opleiding in Breda. Eén dag is gereserveerd voor zelfstudie of het werken in projectgroepjes.

De Academie voor Pedagogisch Onderwijs, zoals de Pabo officieel heet, gaat daarvoor nu studenten werven. Om aangenomen te worden moeten scholieren een ‘motivatiepaper’ schrijven. Ook krijgen ze een intake-assessment. ‘We willen van tevoren weten of de aanmelders geschikt zijn voor dit soort onderwijs’, legt Theo Pullens van de Pabo uit. ‘De studenten zullen bijvoorbeeld heel zelfstandig moeten zijn en een goed reflectief vermogen moeten bezitten.’

De basisscholen die voor de begeleiding van deze onderwijzer in opleiding mankracht vrij moeten maken, krijgen hiervoor subsidie van de overheid. Met het project ‘Samen Opleiden’ voldoet de Pabo aan de tendens om steeds meer praktijkgericht te gaan opleiden. De basisscholen zijn er volgens Pullens ook blij mee omdat ze nu studenten in eigen school kunnen opleiden. Bovendien krijgen zij extra input van de studenten en docenten van de Pabo.
Een werkgroep bestaande uit een basisschooldirecteur, een onderwijzer en Theo Pullens en Piet Koppejan van de Pabo gaan de komende tijd het onderwijsprogramma ontwikkelen. Dat zal volgens Pullens zoveel mogelijk aansluiten bij het programma van de reguliere opleiding. ‘We moeten er natuurlijk wel rekening houden dat deze mensen vooral in de praktijk leren. We moeten er voor oppassen dat wat ze zien in de klas voor hen niet automatisch de norm wordt. Het is belangrijk dat ze goed op de hoogte zijn van de theorie erachter.’ (PM)