Rutte wil ranglijst hoger onderwijs

Staatssecretaris Rutte wil een ranglijst van slechtste en beste universiteiten en hogescholen maken. ‘Dat raakt bestuurders in hun ego’, zei hij in het actualiteitenprogramma Netwerk.
Dit betekent dat het ministerie ondanks alle kritiek opnieuw het rapport ‘Kennis in Kaart’ zal publiceren met gegevens over de onderwijsinstellingen.

Het rapport Kennis in Kaart bevatte allerlei tabellen over universiteiten en hogescholen, waaronder bijvoorbeeld het percentage vrouwelijke studenten, de student-stafratio en het afstudeerrendement. Maar ook het percentage onvoldoendes en excellente scores in de visitatierapporten stonden erin. Op grond van die laatste tabel maakte het Algemeen Dagblad een omstreden ranglijst, die vervolgens vrijwel alle landelijke media haalde.
Vooral de Universiteit Leiden, die overigens niet onderaan stond, was zeer boos over het rapport. Zij ziet meer in het inzichtelijk maken van verschillen: liever een staalkaart van variatie dan een pikorde.

Toch moedigt Rutte het maken van een nieuwe ranglijst aan. ‘We gaan Kennis in Kaart uitbouwen en perfectioneren’, bevestigt een woordvoerder. ‘Het is een manier om de bestuurders in beweging te krijgen. Het zijn bovendien openbare gegevens. Als de instellingen die gegevens verouderd of incompleet vinden, dan dagen we ze uit om meer en betere gegevens te leveren.’

De universiteitenkoepel VSNU gaat binnenkort met het ministerie praten over de juiste manier van informatie verzamelen en over de presentatie ervan. (BB/HOP)