Toekomst BRESS onzeker

Als in 2007 de sportaccommodatie op de Lovensdijkstraat wordt gesloten heeft de BREdase Studenten Sportstichting (BRESS) geen alternatief. In de nieuwbouw op de Hogeschoollaan komt geen nieuwe sportgelegenheid.
Het gebouw op de Lovensdijkstraat blijft in ieder geval tot 2007 behouden. De plannen op dit moment houden in dat het complex, waar vijf academies in zijn gevestigd, na 2007 zal worden afgestoten.
Dit zou volgens Rolf van Riel, algemeen coördinator van BRESS, het einde betekenen van BRESS zoals studenten het nu kennen. ‘Op dit moment huren we de sportlokaties van Avans voor een symbolisch bedrag. Ook alle subsidies komen vanuit de hogeschool. Daardoor is het voor ons niet te betalen om ergens anders een accommodatie voor 80 uur per week te huren.’
Een mogelijkheid is volgens Van Riel om in ieder geval wel de activiteiten voort te zetten, zoals de Night of the BOM’s. ‘Het is echter van groter belang om sporten onder studenten te bevorderen, en dat lukt niet met een paar evenementen per jaar.’
De Nhtv, waarvan de studenten ook bij BRESS kunnen sporten, kijkt op dit moment ook uit naar een lokatie voor de studenten sportstichting, maar van Riel is van mening dat er in Breda geen oplossingen voor handen is. De gemeente heeft mogelijk plannen om bij het NAC stadion een nieuw sportcentrum te bouwen, ‘maar op deze plek is geen ruimte voor de activiteiten van BRESS in verband met de grote groepen die bij ons vaak gezamenlijk sporten.’ Indien deze plannen doorgaan, zal het Gemeentelijk Sportcentrum op de Topaasstraat gesloopt worden.
Een ander alternatief wordt ook door Van Riel afgewezen, namelijk het sportcentrum op de Terheijdenseweg. Deze locatie ligt te decentraal gelegen ten opzichte van de Hogeschool. De coördinator van BRESS vreest dan ook dat deze ligging zal resulteren in een ‘drastische daling’ van leden. (JD)