Aangifte tegen Rutte aangescherpt

De tekst waarmee de LSVb vorige week demonstratief aangifte deed tegen staatssecretaris Rutte wordt nader aangescherpt met de hulp van advocaten. De exacte formulering wordt volgende week verwacht. Tot die tijd onderneemt het openbaar ministerie geen stappen tegen de bewindsman.
Terwijl een groot deel van de Maagdenhuisbezetters nog in de Amsterdamse cel zat, deed LSVb-voorzitter Kim Toering vorige week woensdag aangifte wegens opruiing. De studentenvakbond vindt het onbegrijpelijk dat de staatssecretaris heeft opgeroepen tot bezettingen. Toering verwacht dat Rutte uiteindelijk een boete zal krijgen.

Is het niet vreemd dat een studentenvakbond die de Maagdenhuisbezetting van harte steunde nu een aanklacht indient wegens opruiing? Toering ziet het probleem niet: ‘Stel je voor dat minister De Geus zou oproepen tot stakingen. Dat zou hem volkomen ongeloofwaardig maken. Als de universiteiten de aanklacht niet indienen, moeten wij het doen. Iemand moet hem duidelijk maken dat hij zulke dingen niet kan zeggen.’ (BB/HOP)