Academie voor Deeltijd wil 20 procent groeien

De Academie voor Deeltijd in Breda wil in 2006 twintig procent meer leerlingen werven. Nu heeft de academie 1200 ingeschreven studenten, dat moeten er 1500 worden.

Academiedirecteur Jan van Wijk beaamde gisteren tijdens de academieraadsvergadering dat het een ambitieus plan is. Hij denkt dat het kan en het is volgens hem ook nodig om het huidige personeelsbestand te kunnen behouden.
Van Wijk wil de toename bereiken door meer zij-instromers te werven. Deze groep studenten kan straks op basis van ‘elders verworven competenties’ aan de opleiding beginnen. Bepaalde diploma’s zijn dan niet meer van belang. ‘We hebben zelf competentiegericht onderwijs zo hoog in het vaandel, dan moet je ook kijken naar wat een binnenkomende student allemaal al kan’, vindt Van Wijk.
Hij wil ook proberen meer studenten te krijgen die het eerste jaar bijvoorbeeld gebruiken als opstap om naar de universiteit te gaan. Daarnaast verwacht hij een automatische toename omdat de opleiding Personeel & Arbeid en de nieuwe deeltijdopleiding Commerciële Economie in Den Bosch meer studenten gaan opleveren. Bij P&A omdat het derde en vierde jaar nu een beperkt aantal studenten heeft. In het eerste en tweede jaar zijn de groepen groter, dat zet zich waarschijnlijk door. Voor Commerciële Economie geldt dat deze opleiding pas begonnen is, dus elke nieuwe jaargang betekent nu nog extra studenten.
De directeur wil zich ook meer gaan profileren als dé academie voor deeltijdopleidingen. ‘Dat kan via mond-tot-mondreclame. En onze studenten maken via hun afstudeerprojecten indirect reclame bij bedrijven. Adverteren willen we ook. Daarvoor zijn we afhankelijk van de Dienst Marketing, Communicatie en Studentenzaken. Maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed komt. (PM)