Bezetters nog in arrest

Zo’n 150 studenten die de afgelopen nacht zijn aangehouden wegens lokaalvredebreuk in het Maagdenhuis zitten nog vast.
Of het tot een strafvervolging tegen hen komt is nog niet duidelijk. Zij kunnen een beroep doen op juridische ondersteuning van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

Het actiecomité, dat de bezettingsactie gisteren begon, heeft de LSVb vannacht gemachtigd namens de studenten te onderhandelen met het universiteitsbestuur en staatssecretaris Rutte. Die weigerde echter naar de bezetters te komen voor een gesprek. Vanmorgen verklaarde Rutte via de radio, dat zijn bezuinigingen niet van tafel zouden gaan en dat een gesprek met de studenten dus geen zin had.
De LSVb kon collegevoorzitter Sijbolt Noorda vannacht na Ruttes weigering niet weerhouden van ontruiming door de politie. ‘Maar ideologisch staan we op één lijn’, aldus LSVb-voorzitter Kim Toering. ‘We zijn het eens over het feit dat de universiteiten in de problemen zitten door jarenlange onderfinanciering door de overheid. Daarom ook gaan we vandaag samen met de universiteiten een factsheet aan de Tweede Kamer aanbieden waarin dat staat.’
Roorda heeft bevestigd dat hij het met de eisen vande studenten eens is.

Vanmiddag stellen SP en GroenLinks in de Tweede Kamer de gang van zaken aan de orde tijdens het wekelijkse vragenuur. (FG)

Foto (copyright Hans Stakelbeek): De bezetters werden vannacht afgevoerd in bussen. (Klik op de foto voor vergroting.)