Crime scene investigation in Amsterdam

De Amerikaanse televisieserie Crime Scene Investigation heeft het onderzoeken van bloedspatten, vingerafdrukken en bandensporen populair gemaakt. Prompt komt de Universiteit van Amsterdam met een eenjarige opleiding Forensic Science.

De master is in samenwerking met het Nederlands Forensisch Instituut opgezet en gaat in september van start.
Forensisch onderzoekers hebben zeer uiteenlopende achtergronden. Er zitten biologen tussen, statistici, laboratoriumonderzoekers, chemici. In het forensisch onderzoek speelt alleen een heel eigen problematiek, zegt coördinator wetenschap en onderzoek H. Hardy van het NFI, en hij is daarom blij dat er een universitaire basis voor het vakgebied komt. ‘De studenten leren wat de rol van onderzoek in het recht is, hoe ze moeten omgaan met verontreinigd materiaal waar ze sporen uit moeten halen, hoe ze kunnen onderzoeken of een bepaald stukje glas uniek is of niet… allemaal dingen die je in andere studies niet krijgt.’ (BB/HOP)