Duale Small Business krijgt voltijdvariant

De duale opleiding Small Business & Retail Management (SBRM) in Den Bosch start komend studiejaar met een voltijdvariant. Huidige tweedejaars kunnen in dit nieuw traject instromen.

Reden voor deze beslissing is dat het door de economische tegenwind lastig is duale werkplekken voor studenten te vinden. Daarbij is de verwachting dat de instroom groter wordt als studenten naast een duale opleiding ook kunnen kiezen voor een voltijdstudie.

De Bossche opleiding Small Business & Retail Management is in de eerste twee jaar een voltijdopleiding. Daarna gaan studenten voor twee jaar het duale traject in, waarbij ze een of twee dagen per week naar school gaan en de overige dagen werken in een bedrijf. Komen jaar kunnen de studenten kiezen of ze de duale opleiding verder volgen of de studie afmaken via de nieuwe voltijdvariant. Van de veertig tweedejaars hebben er inmiddels twaalf aangegeven over te willen stappen naar de voltijdopleiding.

Volgens Peer van Hoof, directeur van de Academie voor Marketing, heeft de Bossche academie een licentie voor zowel de duale als de voltijdvariant. Uitgezocht wordt nog of de voorgestane plannen aan alle regels voldoen. Een onderwijsplan voor de nieuwe opleiding ligt klaar.

Van Hoof verwacht niet dat de Bossche voltijdopleiding in het vaarwater komt van de Bredase SBRM. Hier bestaat al een voltijdopleiding SBRM, naast een deeltijdvariant. Ieder heeft een eigen gebied van waaruit studenten komen. ‘En in Den Bosch ligt de focus meer op retail, terwijl Breda zich meer richt op het ondernemersschap’, zegt hij. (GR)